De inzet van SOM was om geen onverwachte inspraak van belanghebbenden te krijgen, relaties te koesteren en verder te kijken dan het oplossen van de problemen van vandaag.

Maasvlakte 2

Voor de Projectorganisatie Maasvlakte 2 (Havenbedrijf Rotterdam) heeft Marc Wesselink zes jaar lang de functie van strategisch omgevingsmanager ingevuld. In deze opdracht was Strategisch Omgevingsmanagement (SOM) de basis voor de duurzame dialoog met vele omgevingspartijen. Op basis van analyses van issues en stakeholders en met oprechte interesse in de belangen van die partijen. Door vroegtijdig de dialoog aan te gaan en door op zoek te gaan naar wederzijds belang ontstond ruimte voor overleg. Van daaruit werd gezamenlijk gezocht naar creatieve oplossingen. De eerste successen vergrootten het vertrouwen in de aanpak en daarmee groeide de overtuiging dat het oplossen van problemen én het bouwen van een duurzame relatie hand in hand kunnen gaan. De inzet van SOM was om geen onverwachte inspraak van belanghebbenden te krijgen, relaties te koesteren en verder te kijken dan het oplossen van de problemen van vandaag. De aanpak en resultaten zijn beschreven in het Handboek Strategisch Omgevingsmanagement (2010).