Ons vakgebied draait om constructief conflict: het op de juiste wijze laten botsen van belangen. We komen echter regelmatig in gesprekken terecht die verre van constructief zijn. Er is sprake van spanning en de emoties lopen snel op. In deze training leer je hoe je jezelf op zulke gesprekken kunt voorbereiden, en hoe je tijdens het gesprek kunt omgaan met spanning en hoogoplopende emoties bij je gesprekspartner.
Constructief conflict is de kern van het SOM-vakgebied: het op de juiste wijze laten botsen van belangen. De SOM-methode is er immers op gericht belangen zo goed mogelijk samen te brengen, en dat belangen dan botsen is onvermijdelijk. Soms is dat bijzonder lastig omdat de spanning hoog is vanwege tijdsdruk of gebeurtenissen uit het verleden. De emoties bij individuele stakeholders kunnen hoog oplopen. Miscommunicatie leidt al snel tot een gebrek aan vertrouwen of zelfs wantrouwen.
Hoe voorkomen we dat gesprekken destructief zijn en we in een neerwaartse spiraal terechtkomen? Welk handelingsperspectief hebben we als het toch gebeurt? In deze training van een dag leer je hoe je spannende, uitdagende gesprekken goed kunt voeren en hoe je jezelf en je collega’s erop kunt voorbereiden. Ook verkennen we wat je kunt doen als je verrast wordt door een gesprek dat plotseling uitdagend wordt. We oefenen veel in een veilige omgeving en leren van elkaar en elkaars casuïstiek. Om de oefeningen zo realistisch mogelijk te maken, werken we met een ervaren gespreksacteur of -actrice.
Je hoeft geen SOM-basistraining gevolgd te hebben om deel te nemen aan deze trainingsdag.
Deze training wordt alleen in-company aangeboden. Neem contact op voor meer informatie.
Contact